Inici de sessió d'usuari

Les fàbriques de cotxes crearan milers de llocs de treball en una altra onada inversora
Edició/ 26 de Abril de 2016

La indústria espanyola de l’automòbil posa els fonaments per prolongar el cicle virtuós dels últims anys. El miracle de l’automoció d’Espanya, convertida en la segona potència europea i la vuitena mundial, entra en una segona fase amb la firma i negociació d’acords de competitivitat a diverses fàbriques que permetran la contractació de milers de treballadors i l’augment de la producció amb nous models.

Les negociacions a totes les grans fàbriques al llarg dels últims anys per abaratir costos laborals, especialment per a la contractació de joves, i perquè les empreses disposessin de més flexibilitat i menys costos van ser la clau que va obrir la porta a inversions de més de 6.000 milions d’euros i a la creació de 12.688 llocs de treball des que el sector va tocar fons, el 2013. El març passat, 152.651 empleats treballaven en la fabricació de vehicles, segons la Seguretat Social.

PUJADES AL VOLTANT DE L’1,5%

Empreses i sindicats s’han conjurat per eradicar el risc que l’efecte d’aquests acords laborals i de la primera onada d’inversions s’anés diluint. Els nous pactes de Renault, Volkswagen i Seat sumen un compromís de gairebé 3.000 nous contractes, un gran nombre dels quals seran de la modalitat de relleu. «Amb els anteriors acords de flexibilització d’horaris i de jornada i polivalència i un salari d’accés amb un període de transició fins a l’equiparació, hem consolidat una indústria amb gent molt preparada», explica Mariano Cerezo, responsable del sector de l’automòbil de la UGT. La nova coincidència de diversos processos de negociació mostra, segons el seu parer, que «ja no es tracta de negociacions a l’ús d’un conveni col·lectiu, sinó que es parla de molts aspectes amb la prioritat de mantenir l’ocupació estable i de qualitat».

Els acords que es negocien coincideixen en alguns punts. «Entre les pujades salarials i alguns plusos per objectius o primes, l’augment global de les retribucions ronda la recomanació de l’acord de negociació col·lectiva», assegura Javier Pacheco, secretari general de la federació d’Indústria de CCOO a Catalunya. El pacte de les cúpules patronals i sindicals preveu un 1,5% de millora salarial per a aquest any.

La marca que va obrir la segona fornada de negociacions és Renault, que acaba de pactar un pla de competitivitat i moderació de costos salarials (els sous pujaran entre el 0,5% i l’1%) amb el compromís de firmar 2.000 contractes nous fins al 2020 amb els quals assumiria la producció d’un nou model amb fosa d’alumini i una nova caixa de canvi que beneficiaran les factories de Valladolid, Palència i Sevilla.

50.000 POLO PER A MARTORELL

La següent fàbrica a firmar un acord ha sigut la de Volkswagen a Navarra, que produirà un nou tot camí (SUV) basat en el Polo que generarà la contractació de fins a 500 joves amb sou inicial de 22.952 euros a l’any, que anirà pujant en diversos esglaons fins a 33.136 euros en gairebé cinc anys. La majoria de les organitzacions sindicals han acceptat unes pujades salarials de la meitat de la inflació aquest any i equivalent a l’índex de preus de consum del 2018 al·legant el «context social» i el «compromís» amb Navarra.

La fàbrica de Seat a Martorell també estava pendent d’aquest pacte, ja que pot contribuir a resoldre un excedent d’uns 700 empleats a partir del 2018 arran del canvi de l’Audi Q3 per l’A1. Els comitès d’empresa de Pamplona i Martorell han mantingut converses perquè la planta catalana pugui absorbir la producció de prop de 50.000 unitats del Polo que la factoria navarresa no podria assumir a l’estar saturada.

REJOVENIMENT

Matías Carnero, president del comitè de Seat, considera que aquesta solució seria «positiva tant per a una fàbrica com per a l’altra», i ja s’ha plantejat al president del grup Volkswagen, Matthias Müller. La negociació del conveni col·lectiu a Seat ha afegit un annex d’un pla de rejoveniment que permetrà contractar uns 300 empleats que substituiran el mateix nombre de veterans que es jubilaran de forma parcial.

La factoria de Nissan a Barcelona també està a punt d’iniciar la negociació d’un nou conveni en un moment en què passa per un sotrac perquè la producció del Pulsar es troba al 60% del nivell previst, cosa que comportarà mesures de flexibilitat interna fins a l’arribada a la línia de muntatge de les noves pick up de Renault i Mercedes.

A més a més, les plantes que Peugeot i Citroën (PSA) tenen a Vigo i Madrid també aspiren a nous models. En el cas de Madrid resoldria un problema de falta de càrrega de treball pel qual està en marxa un expedient de regulació temporal d’ocupació de 30 dies fins a final d’any.

Font: web elperiodico.cat

Comparteix