User login

L'Estratègia segons Michael Porter
Edició/ 11 de May de 2011
Segons Michael Porter: "És inútil competir només per ser el número u, s'ha de ser únic". Michael Porter, professor de la Harvard Business School, va revelar les claus de l'estratègia i va lloar les decisions de Zara, l'únic exemple espanyol al que va fer referència en la seva ponència del 9 de maig 2011, a l'IESE. Porter va ser directe i va explicar en una hora i mitja què és això de l'estratègia i què no és, donant exemples d'empreses que ho han fet bé segons el seu criteri. "Els directius pensen que si tenen el millor, l'èxit està assegurat. Però ... és que algú sap quin és el millor cotxe? La resposta variarà depenent de qui respongui, una dona jove, una família amb molts fills ... Competir per ser el millor és inútil. S'ha de ser únic ", ha apuntat. Per exemple, Jack Welch, expresident de General Electric i un dels homes més venerats en el món del Management, no va ser un bon estrateg. Matisem: sempre segons Porter. "Ell creu que l'aspiració de qualsevol companyia és ser el número un. Això no és estratègia, és simplement un somni ". Valor a l'accionista? Va donar la seva opinió contundent al respecte: "És absurd viure pendent de la cotització borsària, perquè mai reflecteix la realitat". Va resumir en cinc els requisits de l'estratègia. 1. Una proposta de valor única. Per exemple ¨l'empresa Enterprise Rent a Car¨ ningú ha sentit parlar d'ella perquè no cotitza en borsa, però és la més rendible del seu sector als Estats Units, més que Hertz i Avis. Ho és perquè es va centrar en aquests clients que no viatgen i que necessiten un cotxe de manera puntual, clients que van oblidar els seus competidors. Van posar oficines petites en el centre de les ciutats, en urbanitzacions i amb horaris fàcils per a aquest tipus de públic. I van triomfar. 2. Canvis en la cadena de valor: "Són aquestes diferències les que ens permeten fer alguna cosa bona". 3. Renúncies que els directius d'una empresa estan disposats a acceptar per tenir una bona estratègia. "Algunes vegades cal pagar millor als treballadors per oferir alguna cosa diferent", va comentar Porter. 4. Recórrer a un exemple clàssic, el de Zara. "És clar que es poden copiar moltes idees, però l'important és triar bé. Al principi, Zara produïa tot a Europa. Però es va adonar que no era tan senzill i des de llavors subcontracta els articles estàndard ", va comentar. 5. I finalment, la continuïtat. "Es pot ser brillant, però si s'està canviant cada any, no serveix per a res. Les propostes han de durar almenys cinc anys. Dell porta un munt de temps oferint ordinadors als compradors que no volen intermediaris pel mig i que prefereixen un disseny a mida, segons les seves necessitats. Això va ser fa 25 anys, i ho segueixen fent ". Paraula de Porter. Data d'elaboració: 12/05/2011 Font: notícia de Emprendedores news , 10/05/2011 Fotografia de  World Economic Forum: CC, 2.0 (by-sa)
Comparteix